Transpiratie?

Heeft u het snel warm in bed? Of wordt u regelmatig transpirerend wakker? Misschien heeft u dan wat aan onze informatie. Uiteraard zijn ziekte of andere bijzondere omstandigheden die tijdelijk leiden tot transpiratie even buiten onze beschouwing gelaten. Welke factoren leiden tot het opbouwen van warmte in bed? De combinatie van bedbodem en matras, uw hoofdkussen en uw dekbed zijn de belangrijkste die u kan beïnvloeden.ventilatie
Een matras met een volle kern van bijvoorbeeld Polyether, HR (koudschuim), traagschuim of een latexsoort houdt het vocht meer vast dan matrassen met binnenvering zoals bijvoorbeeld Bonell of pocketveren.

slecht slapen

Op zich hoeft dat niet problematisch te zijn, mits u maar voldoende verlucht. Echter tijdens de nacht kan u niet verluchten en sluit u de ruimte rond uw lichaam af met een dekbed of dekens. Dan zijn matrassen met een volle kern duidelijk warmer. Al moeten we dit ook nuanceren. Want er zijn wel degelijk verschillen. Traagschuim heeft duidelijk het meest moeite om warmte en vocht te beheersen. Er zijn latexsoorten die duidelijk ontwikkelt werden en goed scoren als het om warmtebeheersing gaat. Ons advies? Combineer de verluchtende werking van een binnenvering met een afdekmateriaal dat ‘ademt’. Als dat nog niet genoeg is gebruik dan een matrasbeschermer in wol of gemaakt van materiaal dat het vocht als het ware opzuigt en over het matrasoppervlakte verplaatst. Een krachtige beschermer is bijvoorbeeld Aerosleep® of beschermers met Tempsmart® of Outlast® technieken. U kan deze beschermers ook vinden voor uw hoofdkussen.

Uw hoofdkussen kiest u best altijd met een (wasbare) beschermer. En bij voorkeur kiest u voor ademende materialen. Natuurproducten als wol of kapok houden uw hoofd koeler. Er zijn vele soorten wol trouwens. Wol van allerlei schapensoorten, kamelen en zelfs Kasjmirgeiten. Houdt u niet van wol of kapok dan bestaan er ook kunststofvezels als Comforel®, Allerban® en anderen. Deze zijn vaak wasbaar en sommigen kan u ook bijvullen. Onderzoek altijd of het kunststofvezel goed scoort in vochtregulatie en warmtebeheersing.

Onze lichaamstemperatuur begint, als we een regelmatig leefpatroon hebben, een paar uur voor ons slapen gaan al te dalen. De temperatuur schommelt in een etmaal tussen de 36,5o en de 37,5o C met de laagste temperatuur tijdens een diepe slaap. Zo besparen we energie tijdens het slapen. In de loop van de avond begint de productie van het slaaphormoon melatonine op gang te komen. Vanaf ongeveer 05.00 uur ’s morgens gaat de lichaamstemperatuur weer stijgen. Dit fenomeen speelt zich af in ons lichaam. De omgevingstemperatuur heeft een invloed. Is onze slaapkamer te warm zal het langer duren vooraleer we de slaap vatten. En is het te warm onder de dekens telt dit uiteraard ook. Dekbedden die de temperatuurschommelingen corrigeren zullen minder transpiratie veroorzaken. Natuurproducten als dons (lichte, kwalitatieve dons) en verschillende wolsoorten blinken hier in uit. Synthetische dekbedden zijn over het algemeen te warm, al moeten we hier ook vermelden dat er intussen al heel wat ontwikkeling heeft plaatsgevonden, denken we bijvoorbeeld aan Thinsulate®.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *